lördag 24 april 2010

Existensialism, igen, för att jag behöver det

Ju mer jag läser desto mer sugen blir jag på att utforma egna teorier, egna sätt att förstå världen. Det är viktigt för mig att ha ett moraliskt system att placera sina handlingar i. Min moral bygger på den förståelse av vana och val som jag lade ut i det förra inlägget. Det leder till följande moraliska imperativ:

Du ska sträva efter att förbättra dig: vilka vanor du har, vad du tänker, vad du känner, vad du gör.

Vad en bra människa är blir här underordnat själva strävan, båda dessa hänger samman och kan inte sägas finnas helt utanför varandra. Att sträva efter att vara en bra människa är mycket nära att faktiskt vara en bra människa. Vilka specifika kvalitéer som ingår är i viss mån subjektivt men det råder ändå en förhållandevis stor enighet i samhället om många kvalitéer som önskvärda.



Du ska sträva efter att göra så rationella och medvetna val som möjligt i denna process.

Detta uppnås genom att skaffa kunskap om världen, samhället, organisationer och individer. Att skaffa denna kunskap är ett arbete utan slut men ett nödvändigt arbete. Kärnan i budskapet här prioriteringar, du ska vara medveten om hur du prioriterar och veta att i stort sett allt är möjligt att genomföra om du lägger ner tid på det. Du kan bli vad du vill men inte allt samtidigt. Du bör vara väldigt vaksam mot den försvarsmekanism som gör att vi avfärdar saker som verkar svåra som ouppnåeliga, inte så viktiga egentligen, något som andra är bättre på. Det är den som gör att vi offrar våran moral på vanans altare. Säg nej, bestämt nej, till bekvämlighet och trevlighet. Dessa är fruktansvärt farliga, de är instrumenten varigenom förtryck verkar i våra tillrättalagda privilegierade medelklassliv.

En viktig fråga är hur strukturer i samhället påverkar och begränsar oss som individer. Hur fria är vi? Det är både jobbigt och nödvändigt att konstant utmana tankemönster och maktordningar men jag tror att det är bättre än alternativet, att låta dessa bli en anledning att agera omoraliskt. Om vi finner en struktur som hindra oss från att förbättra oss som människor är det vår plikt att försöka lösa problemet. Vi måste agera för ett bättre samhälle, för mer och bättre organiserad kunskap.

Som ni ser så hänger det sista stycket inte riktigt ihop logiskt än. Jag ska tänka mer på det. Det ska bli minst ett inlägg per vecka från och med nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar