Det postkoloniala som perspektiv
Denna essä utgår från att Annie Loombas Colonialism / post-colonialism kan ses som representativ för postkolonial forskning. Då ämnet är att kritiskt utvärdera det postkoloniala perspektivet bör jag precisera vad jag menar med det begreppet, vilket som Loomba betonar är svårdefinierat och används på många olika sätt av forskare och allmänhet.1 Ett perspektiv inom samhällsvetenskapen skulle kunna definieras som en grupp logiskt sammanhängande teorier som äger relevans för studiet av de flesta samhällen. Min förståelse och kritik av ett postkolonialt perspektiv bör förstås utifrån den definitionen av ett perspektiv, och problemen med att diskutera något så svåröverskådligt och oklart som den postkolonial litteraturen i sin helhet. Detta innebär att jag konstruerar något logiskt sammanhängande från olika åsikter, debatter och motstående teorier men förhoppningsvis också att det är klart vad jag menar och lätt att kritisera min tolkning av postkolonialismen
.
De teorier som definierar
ett postkolonialt perspektiv är i min mening:
- Att den moderna
europeiska kolonisationen hade och har stor påverkan globalt, och är
distinkt annorlunda än tidigare kolonisationer.
- Att den moderna
europeiska kolonisationen omskapade identiteter i kolonierna och
hemlandet genom andrafiering av koloniserade folk.
- Att europeiska diskurser
om vetenskap, civilisation o.s.v. nedvärderade och undanträngde
inhemska diskurser och att dessa diskurser påverkades av den roll de
spelade i upprätthållandet av kolonialväldet.
Vidare finns det en
konceptuell glidning i modernt språkbruk där ett postkolonialt
perspektiv mer kommit att betyda ett ras/etnicitetsperspektiv mer
allmänt. Det är i och för sig sant att kolonialismen hade en
viktig roll i formandet av dagens ras/etnicitetsdiskurs, framför
allt i Europa och dess forna kolonier. Hudfärg och stamtillhörighet
är dock äldre och bredare kategorier i den mänskliga historien.
Jag kommer inte att ta hänsyn till denna användning av begreppet då
det är i konflikt med begreppets ursprungliga betydelse och Loombas
användning av det. Det finns en än mer specificerad användning av
postkolonial i begreppet postkolonialt subjekt vilket
beskriver individer i eller kopplade till avkoloniserade områden
eller kvarlevande koloniala maktrelationer vilket jag ser som rimligt
men inte diskuterar närmare.
Tidigmodern och modern kolonialism
'Modern European colonialism cannot be cut off from these earlier histories of contact,[...]And yet, these newer European travels ushered in new and different kinds of colonial practises which altered the globe in ways which these earlier colonialisms did not.'2
Loomba vill hävda att den moderna europeiska kolonisation är
annorlunda och hänvisar till dess koppling till den framväxande
kapitalismen3
och vetenskapen.4
Hon förankrar också postkolonialismen i en äldre marxistisk
intellektuell tradition. Hon diskuterar den koloniala perioden som en
övergång från det feodala produktionssättet till det
kapitalistiska och hur den moderna kapitalistiska kolonialismen var
annorlunda enligt Lenins analys av imperialismen och hur den hjälpte
till att frambringa den industriella revolutionen enligt Wallersteins
världssystemteori.5
Denna modell av ekonomisk utveckling det industriella genombrottet är
ifrågasatt i nyare forskning.
Att
prata om ”modern europeisk kolonialism” som en företeelse
förenklar och förväxlar flera vitt skilda historiska processer
till den grad att diskussion riskerar att bli otydlig. Mellan år
1500 och 1900 sker betydande förändringar i ekonomi, religion,
synen på hudfärg med mera. Detta till den grad att skillnaden
mellan olika europeiska koloniala projekt under denna tid i min mening är minst
lika stor som skillnaden mellan dem och kolonialism i andra tider
eller på andra platser. Erövringen av Sibirien skiljde sig
dramatiskt från erövringen av Inkariket, men var mer lik den
Qing-dynastins erövring av Centralasien. Även om den hade stor
påverkan på kapitalismens framväxt kan den spanska kolonisationen
svårligen beskrivas som ett kapitalistiskt projekt, utan snarare som
ärofyllda erövringar åt kristenheten. Inom de flesta europeiska
kolonialmakterna hade olika kolonier olika ekonomiska och geografiska
förutsättningar, olika rättslig ställning och kolonisatörerna
kom från olika sociala bakgrunder. Brittiska Jamaica var inte som
New England eller Australien, Goa var inte som Brasilien. Vidare är
det oklart hur andra liknande utomeuropeiska kolonialmakter vid den
här tiden som USA, Japan, Chile, Argentina, passar in i modellen.
Det
finns problem med att utgå från att den moderna europeiska
kolonialismen är särskilt unik i jämförelse med tidigare
romerska, arabiska, mongoliska eller kinesiska erövringar av
vidsträckta landamären utmed sina gränser. Det kan finnas
fog för att tala om den europeiska imperialismen cirka år 1815-1914
som något sammanhängande och betydelsefullt. De politiska eliterna
i Europa och vissa andra kolonialmakter kombinerade framstegstanken
med tankar om rasmässig överlägsenhet och aggressiv nationalism
vilket gav upphov till tankar om européers civiliserande uppdrag och
kolonial kapplöpning. Det nya jämfört med tidigare kolonialprojekt
var vetenskapen som maktlegitimerande grund och hur seriöst de tog
civiliseringen, vilket ledde till omfattande försök att stöpa om
andra samhällen efter sitt eget.
Det
finns utöver det svårigheter med att utsträcka perioden av
europeisk hegemoni mer än cirka år 1800-1950. Då bestämde olika
europeiska makter, USA och Japan mycket av världspolitiken. Även
under denna imperialismens höjdpunkt var deras grepp på periferin
svagt då ett fåtal koloniala ämbetsmän var beroende av mängd
inhemska furstar, byråkrater och tjänstemän. Innan dess var
européernas ”kolonier” oftast små utposter under beskydd av
lokala härskare, med undantag för Amerika, där européerna kunde ta
kontroll över större territorier från folken som bodde där genom
sin resistens mot sjukdomar och större skillnader i
samhällsorganisation och militärteknologi. Innan 1800 var
Mogulriket, Ottomanerna och Kina under Ming och Qing oftast militärt
mäktigare än samtida kristna europeiska rivaler. Sinnebilden av en
slav var i betydande delar av Europa en kristen tagen som fånge hos
barbareskpiraterna. Därutöver var Kina motorn i världshandeln,
framför allt när det gäller silver.6
Vidare perspektiv
Om
det som jag hävdar rör sig om en kort period av europeisk dominans
kanske det bör analyseras mer som en episod likt andra, varken unik
eller med generell relevans. Eftersom vi är i slutet av den här
episoden verkar den viktig men den kan komma att verka mindre viktig
ur ett historiskt perspektiv. Vad skiljer exempelvis ett
postkolonialt perspektiv på 1900-talets värld från ett
postmongoliskt perspektiv på 1400-talets värld eller ett
postromerskt perspektiv på det större medelhavsområdet under
medeltiden?
Om man kopplar postkolonialism till europeisk imperialism blir det ett forskningsområde snarare än ett perspektiv. Ju mer man utsträcker det, desto mindre tydligt blir dess betydelse och desto mer upphöjer man den europeiska dominansen och exceptionaliteten. Om man istället frikopplar postkolonialism från modern europeisk kolonisation förlorar ämnet sin samhörighet men kan möjligtvis hitta en ny i ett större historiskt perspektiv på kolonisation.
Det
finns gott om exempel på situationer i historien när en militärt
framgångsrik elit har styrt över främmande folk som ser dem som
utbölingar. Britternas lösning i 1800-talets Indien liknar mamlukerna i det medeltida Egypten
eller den samtida Qingdynastin. De isolerade sig genom lagar och
normer mot blandning med den inhemska kulturen och
genom att vara mer enade än folket de styr över
så att man behöll ett militärt och organisatoriskt övertag. För
göra detta sökte härskarna aktivt skapa skillnad och framställa
sig som mer civiliserade, manligare, ärorikare et cetera vilket
postkolonialismen har modeller och begrepp för.
I situationer där de inte har styrkan att göra detta kan de
assimileras med lokala eliter och försöka framstå som inhemska
härskare, som britterna gjorde i Indien på 1700-talet, eller
Araberna på 700-talet. Detta har dock försvårats av
nationalismens framväxt.
Sammanfattningsvis
tycker jag att postkolonialism svårligen kan användas som ett
perspektiv då det innebär en exceptionalistisk syn på Europas
hegemoni som jag anser obefogad. Den
europeiska kolonisationen och dess effekter är däremot ett relevant
forskningsområde för att förstå dagens värld och de världar som
föregick den. Än mer intressant vore ett jämförande
globalhistoriskt projekt om hur olika eliter styr över folk som
betraktar dem som främmande. En betydande del av den postkoloniala
forskningen skulle vara nyttig i ett sådant åtagande.
1
Annie Loomba,Colonialism/Postcolonialism, Routledge, London 1998, s.7.
2
Loomba 1998, s.3.
3
Loomba 1998, s. 3-7.
4
Loomba 1998, s. 62-64.
5
Loomba 1998 s.3-4.
6
Dennis Flynn; Arturo Giraldez Williamson, “Path
dependence, time lags and the birth of globalisation: A critique of
O'Rourke and Williamson” i European
Review of Economic History 8:1 (2004).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar