Detta omskapar det politiska
landskapet så att en kulturdimension läggs till den ekonomiska.
Konfliktlinjerna är mellan medel- och arbetarklass, storstad och
landsbygd. Ett tydligt exempel är kulturkriget mellan liberals
och conservatives i USA, men även i Sverige ser vi en
liknande utveckling. Feminismen riskerar att bli ett slagträ på
storstaden/medelklassens sida istället för något som omfamnas av
alla partier och grupper, att förlora sina kulturella hegemoni. I
detta och kommande inlägg tänkte jag skriva ner mina tankar kring
hur en defensiv feministisk strategi för att undvika en sådan
utveckling kan se ut.
Normkritik - det är saligare att
konstruera än att dekonstruera
Det jag vill börja är en fråga om
semantik som jag anser är relevant för hur den feministiska
rörelsen ser på sig själv: ordet normkritik. Precis som med
tillväxtkritik och arbetskritik känns ordvalet som gjort för att
tilltala en minoritet intellektuella och se till att de förblir en
minoritet. Detta ord är både otaktiskt och osant för att beskriva
feministisk praktik i dag. Det är otaktiskt eftersom det får
feminismen att verka som en mer samhällsomstörtande rörelse än
vad den är. Detta kan entusiasmera de redan frälsta men avskräcker
de osäkra, ovilliga och oinsatta. Det är osant eftersom feminismen
så som den praktiseras idag handlar till stor del om att etablera
nya normer för exempelvis samtycke vid sex, hur kvinnor bör
skildras i media, hur man beter sig mot folk med avvikande
könsidentitet, hur man uppfostrar barn.
Normer är centrala i byggandet av
det goda samhället. De får människor att behandla andra väl med
hjälp av ett socialt tvång istället för ett lagligt eller fysiskt
tvång. Till exempel gör det att de flesta personer inte skulle
följa ett infall att tafsa på en annan person även om brottet
antagligen inte skulle utredas av polisen. Det är orimligt att vara
emot normer generellt, vilket är vad ordet normkritik antyder. Bör
vi inte istället säga att vi vill uppnå är ett samhälle med
feministiska normer? Här kommer till mer av en öppnare fråga. Kan
feminismen både etablera en kulturell hegemoni och vara
radikal/samhällsomstörtande? För mig är det första viktigare än
det andra men jag utesluter inte att så bred rörelse som den
feministiska innehåller båda delar. Det centrala för mig är att
rörelsen behåller en bred folklig förankring och inte förlorar
sig i intellektuella strider som den radikala vänstern gjorde på sjuttio-talet.
Radikal och samhällsomstörtande, viktigt! Men samhället är inte gjort av normer (bara) utan också hus och rabatter och dagis och pinnglass med mera. Hur byggs husen? Hur ska detta göras "feministiskt"? Hur tillverkas pinnglassen, och hur drivs dagisen, hur ska DETTA göras "feministiskt"?
SvaraRaderaVi måste hålla diskussionen till det som påverkar folks liv. Det var så socialismen fick framgång i detta land. Inte vajande röda flaggor och att kalla varann kamrat (även om du förmodligen vet vad jag tycker om det!!;)) utan praktiskt politik: förbättrade arbetsvillkor, utbyggd samhällsservice, minskade inkomstklyftor. Ni ska känna dem på deras frukt, som det står i Bibeln. Vad producerar Feministisk Rörelse idag? En högre nivå av diskussion, visst (obs, detta tror jag faktiskt, och det är viktigt att "höja nivån" på diskussionerna, det är en del av folkbildning i bred betydelse), men annars är det mycket plåster-på-skottsår, typ kvinnojourer (vilka ju är fantastiska men du fattar. vi löser inte problemet med mäns våld mot kvinnor med kvinnojourer).
Jag tycker inte det är ett egenvärde i att vara samhällsomstörtande. Modig, integritetsfylld, inte bunden av traditioner och sedvänjor - såklart ska feminismen vara det! Men det som egentligen är målet är att vara ett alternativ till Det Onda Systemet Som Är Nu (eller vad man nu ska kalla det), och till slut ersätta det helt. Och sedan kontinuerligt upprätthålla det jämlika+jämställda, och till det krävs ju hegemoni...
SvaraRadera